Artikler​

Hvorfor er det vigtigt at få lavet sundhedseftersyn på din kat?

Hunden er det mest populære kæledyr i Danmark, skarpt forfulgt af katten. Ca. 20 procent af de danske familier holder hund, mens der er 14 procent der holder kat. Man mener der er i omegnen af 810.000 hunde og 730.000 katte i Danmark.

Desværre er der langt færre katte end hunde der regelmæssigt kommer til sundhedseftersyn hos dyrlægen. Dette kan i værste fald betyde, at katten ikke får den nødvendige behandling i tide.

En undersøgelse, fra Københavns Universitet, af kattens status i Danmark har vist at under halvdelen af alle katte bliver regelmæssigt vaccineret, eller kommer til dyrlæge, hvis de bliver syge.

Hvad kan være årsag til at katten har lavere status end hunden, og ikke kommer til dyrlæge?

- Mange har stadig den opfattelse, at det ”bare” er en kat. Der er ofte ikke betalt penge for katten, og derfor vil man måske heller ikke ofre så meget på katten.

- Det kan være stressende for katten at komme til dyrlæge.

- Mange katte er ikke sygeforsikrede.

- Katte er gode til at skjule tegn på sygdom.

- Katte ejere er ikke informerede om vigtigheden af regelmæssigt sundhedseftersyn.

Hvorfor er det så vigtigt, med det sundhedseftersyn?

For at forstå det, skal man først forstå lidt om, hvad en kat er. Katten er et dyr, der i naturen overlever alene. Den jager alene og er både et rovdyr og et byttedyr. Derfor vil den gøre alt for ikke at vise tegn på svaghed eller sygdom. Dette betyder at det kan være meget svært som ejer, at vurdere om katten er rask. F.eks. vil en kat med dårlige tænder fortsætte med at spise, selvom det gør ondt. En kat med gigt piber ikke og halter ikke, men ligger mere stille og ligner en der sover.

Dyrlægen ser på katten med andre øjne, end du som ejer gør, og kan stille de rigtige spørgsmål. Dette er med til at gøre dig opmærksom på, hvad du skal holde øje med derhjemme.

Hvad undersøger dyrlægen til et årligt sundhedseftersyn?

Ved et sundhedseftersyn vil dyrlægen altid lave det man kalder en klinisk undersøgelse. Her vil dyrlægen undersøge kattens:

Tænder for tandsten og det man kalder FORL. FORL er en sygdom i kattens tand, hvor tanden langsomt nedbrydes ved tandkødsranden. Dette er en smertefuld proces, men katten stopper ikke nødvendigvis med at spise.

Øjne, der skal være klare uden at løbe eller virke generede. Pupillerne skal være ens i størrelse og trække sig sammen/ udvide sig alt efter lyset. Ældre katte kan blive blinde på grund af forhøjet blodtryk. Dette lægger man ikke nødvendigvis mærke til derhjemme, da katte er gode til at finde rundt uden at se, men det giver smerter at have forhøjet tryk i øjet.

Ører, skal være rene og uden meget ørevoks. Hvis katten virker generet i øret, eller der er ”kaffegrums” lignende ørevoks kan dette være på grund af øremider.

Næsen, skal være tør og uden flåd. Flåd fra næsen og løbende øjne kan være tegn på katteinfluenza. Dette er en sygdom, man kan vaccinere imod.

Hud og pels, pelsen skal være ren, blank og uden filter. Kattens pels kan hurtigt komme til at se strittende ud, hvis katten ikke er helt rask. Pelsfilter kan være tegn på gigt, eller at katten er overvægtig og ikke kan nå at soignere sigselv. Nogle katte kan slikke pelsen af sig, det kan både være pga. smerter, stress eller hudsygdom. Huden skal være uden skæl, rødme og sår. Her vil man også se efter tegn på lopper og flåter.

Hjerte og lunger, vejrtrækning skal være regelmæssig og ubesværet, uden rallen eller hvæsen. Hjerteslaget skal være rytmisk.

Lemmer og led, alle 4 ben skal kunne bøjes og strækkes uden tegn på smerter. Her vil dyrlægen spørge til din opfattelse af kattens bevægelser, og ændringer i bevægelses mønster. Ændret bevægelses mønster kan være tegn på gigt.

Abdomen, (maveregionen) skal ikke føles spændt og hård. Her kan dyrlægen også mærke om bla. nyrer, blære og tarme føles normale .

Vægt, dyrlægen vil veje din kat, notere vægten i kattens journal, og vurdere om din kat er overvægtig. Det er vigtigt at følge din kats vægt nøje, både for at tage hånd om evt. overvægt, men også fordi vægttab kan være det første tegn på sygdom.

Adfærd, dyrlægen vil spørge ind til ændringer i din kats adfærd. Det kan være ændringer i æde og drikkelyst, ændringer i social adfærd eller andre ændringer, du har bemærket i din kats adfærd derhjemme.

Når dyrlægen har lavet et grundigt eftersyn af din kat, og I har talt sammen om hvordan det går med katten, er konklusionen forhåbentligt, at din kat er sund og rask. Det kan dog være at dyrlægen vurderer der er noget, som skal undersøges nærmere f.eks. ved blod- eller urinprøve, røntgen eller andet.

Mange sygdomme vil kunne behandles, hvis de bliver opdaget tidligt ved regelmæssige sundhedseftersyn. Fra killing til 8-9 år anbefales årligt sundhedseftersyn, derefter anbefales halvårligt eftersyn.

Her på klinikken tilbyder vi en sundhedspakke til kat, som er en abonnementsordning, hvori der bl.a. indgår et sundhedseftersyn. Læs mere her

Ved at få foretaget regelmæssige sundhedseftersyn på din kat, gør du dit bedste for, at din kat skal leve et langt og sundt liv.

Kontakt klinikken i dag

Udfyld formularen her på siden og vi vil snarest vende tilbage på din forespørgsel.​ Vi glæder os til at høre fra dig!

Hunde, katte & smådyr

Dygtige dyrlæger

Fornuftige priser

Gratis tandtjek

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Dyreklinik i Hillerød med dygtige dyrlæger og fornuftige priser​

Vi behandler både hunde, katte og andre små familiedyr i vores moderne og veludstyrede dyreklinik​ i Hillerød. Har du ikke mulighed for at komme til os, kan vi tilbyde mobil dyrlæge til hjemmebesøg.

​​Vil du se mere af vores arbejde?

Følg med på vores Facebookprofil, hvor vi poster ​billeder af vores spændende arbejdsopgaver.

Besøg også katteklinikken

Katteklinikken er kun for katte. Trygge rammer for dig og din kat. Rolige omgivelser og god tid - Besøg her

Åbningstider​

Mandag – Fredag:

08.00 – 17.00​

Lørdag, Søndag & Helligdage:

Kontaktoplysninger

Selskov Dyreklinik